Sunday, January 02, 2011

Nyttårsforsetter

"Jag vill ha ett bättre sexliv under 2011."
"Jag vill ha ett sexliv under 2011," skyter Gustav inn.
Per, som nettopp har servert meg årets ærligste nyttårsforsett, skuler stygt på kompisen.
"Nej, nej, bättre! Jag har ett sexliv."

Uansett er det vel et dårlig sjekketriks.

Jeg står med sjampagnen i den ene handa og kameraet i den andre og får årets første latteranfall. Vi står utenfor en liten roklubb i Stockholm, det er tett snødriv og vi har ikke sett en eneste rakett, men det betyr ikke at 2011 ikke kommer til å bli et sykt bra år av den grunn. For det har jaggu meg blitt tjueelleve. Jeg tror ikke jeg skal komme med noen lengre re-cap av 2010, men kort oppsummert har det vel vært som de fleste andre år. Mange oppturer og noen nedturer innimellom.

Årets høydare var nok helt klart Elbrus, som Christopher, Christian og jeg sto på toppen av 11. juli. Nå begynner Christian å prate om toppturer i India til høsten og da kjenner jeg det begynner å klø i plastikkstøvlene, så skal ikke se bort ifra at det blir en ny fjelltur i året som kommer og. Inntil videre skal Alpene være lekeplass og boltreplass, og skisportstedene Val D'isere og Verbier er bare et steinkast unna (ok, et langt ett, men likavæl). Det minner meg om at Norwegian har salg frem til 10. januar, så kunne du tenke deg å komme på besøk passer det å bestille billetter nå!

Men det er mye viktig som skjer i året som kommer og. I går ble det skrevet historie da UN Women med Bachelet i spissen begynte arbeidet for likestilling mellom kjønnene og "empowerment" av kvinner. Resolusjonen fra oktober spiller for så vidt også en stor rolle der. Om en liten uke blir det avgjort om Sudan splittes i nord og sør. Man kan selvfølgelig håpe på en demokratisk folkeavstemning, men med en internasjonalt etterlyst president er det ikke tvil og det er spenning og uro rundt resultatet, uansett hva det blir.

Men, krig og fred og religion og politikk og sånn til side. Hva skal du gjøre i 2011? Ikke kom med noe sånt trene-mer-spise-sunnere-pjatt. Kom med et skikkelig nyttårsforsett, álá Per sitt. Som må jobbes litt med. Kjempes litt for. Som gjerne gavner deg selv, men helst noen andre og. Skal du bli flinkere til reise deg for gamle damer på trikken? Åpne døren for mødre med handleposer? Bry deg om fremmede? Jeg tror virkelig karma kommer og biter deg i ræva hvis du ikke er snill, og etter å ha lest PostSecret en stund nå er det skummelt å se hvor lite som ofte skal til for å gjøre andre glade. Så, om du ikke har noen glupe nyttårsforsetter å komme med sånn på sparket, kan du ikke bare løfte blikket fra pc'en, iPhonen eller HTC-mobilen din, og servere sidemannen ditt saftigste glis? Så har du gjort dagens gode gjerning ihvertfall?!

Godt nyttår!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...