Monday, January 17, 2011

Nye erfaringer


Jeg tenker tilbake på monologen fra halvannet år tilbake. Selve rammen rundt; sivilstatusen og den ensomme leiligheten er samme, men innholdet i rammen er idag av en annen verden. Rart hvordan vi lærer av å feile, blir bedre mennesker av nye erfaringer, og helt seriøst, det som ikke tar kverken på oss gjør oss bare sterkere.

Bruno Mars' Billionaire strømmer ut fra Macbookens slitne høytalere, men for et tonedøvt musikkfjols som meg er det liten vits å investere i bedre lyd. Jeg har de siste ukene blitt frontet med spørsmål om musikksmaken min, og det er med hevet hode jeg sier at jeg bare skrur på radioen, jeg, og ser hva som skjer. I swear the world better prepare for when I'm a billionaire. Akkurat nå er det derimot menneskerettighetsforbrytere som bør passe seg. Jeg sender en takk til Peder og Simen for at de lager rå dresser med små traktorer på, og ikledd jakken av deilig, lysegrått stoff med skinnende blankt rosa fôr har jeg har store planer om å ta rotta på de som ikke oppfører seg i MR-rådet. I de kommende ukene er det blant annet Australia, Estland og Namibia som skal i ilden, men skal ikke se bort ifra at det er andre som bør lære seg litt "fingerspitzgefühl eller musikalitet" i behandlingen av enkelte saker.

Men, ja, hvor var vi? I en konge leilighet (har jeg sagt det nok ganger til at du kommer på besøk nå?) i Genève, med nytt kontor på jobben og bittelitt høyere lønn, dog ikke egentlig nok til å kunne rettferdiggjøre ovennevnte dresskjøp. Nå ja, jeg gjør som Cristina, smiler pent og snakker om prioriteringer. Blir så bra atte, der det skinner i lysekronene! Eksen til nye roomien hadde en forkjærlighet for belysning og tid, så i tillegg til en 50 tommers flatskjerm med 700 kanaler (hvor 98 prosent kun sender engelsk fotball), består leiligheten av et herlig sammensurium av enorme bestefarsklokker og designerlamper så spesielle at selv jeg hadde rynket på nesen før et mulig kjøp. TV'en er forresten et mysterium i seg selv, og da jeg etter å ha trykket på ørten forskjellige knotter sånn sirkus hundre ganger uten at den skiftet kanal trykket jeg på hjelp-knappen hvorav hele greia slo seg av. Nå, ja, da har jeg ihvertfall lært til neste gang!

Det har vært en sykt bra dag, og noen sykt bra uker egentlig, og jeg klarer liksom ikke å komme helt bort i fra at jeg tror jeg er sykt lykkelig. Selvfølgelig er det noe som mangler, som må jobbes og slites og sikkert grines litt for, men som Samuel Beckett sier, prøv og feil, og prøv igjen, men om ikke annet feiler du bedre neste gang. Ta med livsvisdommen videre, du. Santé!

1 comment:

tonje camilla said...

Samuel Beckett skal jeg ta med meg i grava!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...