Wednesday, October 27, 2010

Kjære arbeidsgiver

Næmmen, sitter du der med søknaden min? Så moro da! Som du sikkert har skjønt har jeg nettopp sagt opp stillingen min i Kulturstudier. Det er et fantastisk firma med utrolig hyggelige kollegaer, og tidenes beste arbeidsmiljø, men jeg føler tiden er inne for å lære noe nytt og det er derfor jeg søker jobben hos dere.

På jobb idag fikk vi vite hvem som skal ta over traineestillingene når vi er ferdige i Genève i desember, og det første Jennifer gjorde var å Google dem. Hæ, sa jeg, Google dem?, før hun sa "Jaaah" (på skikkelig bergensk), "Jæj guuglæt deRRE åh!" og da måtte jeg jo bare innrømme at jo, jeg hadde tatt et kjapt internettsøk og visste sånn halvveis hva Jennifer, Petter, Christian og Ørjan hadde vært "up to" før vi møttes på delegasjonen i september. I og med at jeg sitter med ansettelsesprosessen til min gamle stilling, samtidig som jeg søker nye jobber sitter jeg på begge sider av gjerdet, og lærer mye av de mange søknadene som renner inn og. Jeg vet ikke så mye om søkerne enda, bortsett fra hva de har skrevet på CV'en, men jo nærmere en ansettelse vi kommer, jo større blir nok informasjonshungeren min, og jeg skal nok finne ut av hvilke Blindernemner de har vært meldt opp til, hvor fort de løper Nøklevann rundt, og hva de mener på Twitter. Eller hur, er det ikke derfor du er her?

For hvem er du? Mest sannsynlig jobber du med noe innen bistand, likestilling, kvinner, utdanning eller miljø. Eventuelt all of the above. Siden du sitter her og leser dette har det mest sannsynlig stått noe om sosiale medier i stillingsannonsen, og du vil sjekke om det jeg skrev om at jeg hadde kjennskap til sosiale medier var sant. Eventuelt er du bare skikkelig nysgjerrig. Jennifer sa jeg var "søkbar." Vet ikke om det er positivt eller negativt, men jeg står da inne for det jeg skriver, og hvis en journalist ikke tørr å stå frem offentlig, da er hun ikke mye kvalifisert til jobben. Så joda, det er helt greit at du er her.

Men det kan ikke bare være lett å være arbeidsgiver. Til tross for at Kulturstudier har fått mange godt kvalifiserte søkere til den tidligere jobben min krever jo søkerne noe av oss også (slik som jeg vil kreve noe av deg). Som du har lest på CV'en min er jeg relativt glad i å ha mange baller i lufta samtidig. Jobb, studier, styreverv, venner, sport og fritid, og jeg nyter en stappfull arbeidsdag med varierte oppgaver. Jeg "thrive" (og her finnes det ikke et godt norsk ord), blomstrer kanskje, når jeg blir oppmuntret og blir et arbeidsjern uten sidestykke. Men det krever gode kollegaer og en organisert arbeidsdag. Jeg liker organisering. Tuller ikke der. Da Astrid, Kristine, Morten og jeg reiste øst-Australia rundt i 2003 hadde jeg lagt opp et dagsprogram (om ikke timesprogram) inkludert utgifter, og vi fikk en knalltur og fikk sett ufattelig mye på veldig kort tid. Jeg har aldri vært så flink til Rubiks kube, men gi meg 15 møter som skal presses inn på en uke i tre europeiske land og jeg har reiserute, overnatting og til og med en kaffepause fikset innen du har rukket å kommentere denne bloggposten. Dette kan jeg.

Kulturstudier har hatt en relativt flat struktur. Ikke at jeg nødvendigvis trenger kort avstand til toppsjefen, det som er viktig er at det er en lav terskel for å komme med ideer og innspill, og at ingen ideer er dumme (det er bare ikke alle som blir brukt). I tillegg verdsetter jeg ærlighet, humor og framsnakking. I retur kan jeg tilby en miljøbevisst, morgenglad og positiv person som ikke gir seg før "the fat lady sings." Hvis du fortsatt ikke er overbevist, ring Henrik. Han lovet å gi meg en allright referanse.

Jeg ser frem til å høre fra deg!

4 comments:

Kari said...

Herlig innlegg! Jeg håper virkelig en potensiell arbeidsgiver leter deg opp og finner dette!

Christer Solskogen said...

Kjenner jeg er litt irritert på at jeg ikke er arbeidsgiver.

Marte said...

Masse lykke til, Maria. Jeg er nesten litt irritert over at jeg er "old news" som referanse. Skulle ønske at jeg kunne skryte deg opp i skyene til en framtidig arbeidsgiver. Herlig!

tonjecamilla said...

oh! jeg synes det er positivt at du er søkbar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...