Monday, December 28, 2009

O-fag

Den siste uka har startet med frokost i det digge kjøkkenet til mamma. Jeg har drukket te og sett ut på jordene, sett snøen dekke mer og mer av Holtankollen, og gledelig observert Kajsa slåss mot snømennene i hagen. Kajsa vant.

Men etter at Falkum ble forlatt for skog og lang vei til naboene har pappa hatt en tendens til å finne gamle esker som han stadig prakker på meg hver eneste gang jeg er hjemme. "Åpnes etter Australia 04/05," "Åpnes etter Guatemala 06," "Åpnes etter ZA 09." Skjønner nå at foreldre med god lagrinsplass er gull verdt, men nå skal det ryddes i heimen og da er det ut med skrotet mitt.

Det er alltid en liten overraskelse å pakke ut av disse kassene. Jeg har fortsatt ikke lokalisert den med lykketrollene fra 4. klasse, men håper innerst inne at den fortsatt finnes. Derimot har jeg funnet alt fra gamle skolebøker, Hardyguttene, Nancy Drew, masse fantastiske fortellinger av Roald Dahl, gamle brev og bursdagskort, skjell fra fjerne himmelstrøk, prosjektpermer fra Ringstabekk med små lapper fra Kjetil og best av alt - gamle o-fags bøker. O-fag er et fantastisk fag vi som ikke ble født på 90-tallet har hatt muligeten til å oppleve. Det ble erstattet med naturfag, KRL og en drøss med andre snusfornuftige fag, og innen 1999 ble 2000 var faget borte fra Kunnskapsdepartementets pensumlister, men vi som nå bikker mot den klokere siden av 20-tallet får allikevel tårere i øynene og et smil rundt munnen når noen nevner o-faget.

Jeg roter lengre ned i esken og finner Dagbladets Milleniums-magasin (bindestrek fra Dagbladets side, men orddelingsmafiaen begynte kanskje ikke sitt korstog før dette årtusenet?), uansett, jeg har klart å spare på forrige årtusens siste Dagbladet eksemplar, 31. desember 1999. Måtte skjønne det skulle bli journalist av meg likavel.

For ti år siden var det kaostilstander i hermetikkhyllene og politikerne kom med råd som dette for ragnarokket som var forventet da klokka slo tolv:

- Ha en kraftig lommelykt med nytt batteri liggende tilgjengelig.
- Sørg for å ha hermetikk for to- tre dager i skapet.
- Sørg for å ha en dunk med vann stående.
- Om du er avhengig av medisiner, sørg for å ha resepter som er gyldige også over nyttår.
- Er du helt avhengig av elektrisk fyring, bør du ha godt med varme klær liggende, i tilfelle strømbrudd. Om du har peis eller vedovn, sørg for å ha ved for noen dagers fyring.
- Ha kontanter for to- tre dagers normalt forbruk.

Nå står vi ovenfor et nytt tiår, og jeg er minst like spent som jeg var for ti år siden, minst like spent som jeg var for tre år siden. Ufattelig mye som kan skje på et par år, eller bare et par måneder. Takk til mine herlige venner som er der og opplever det hele med meg. Ønsker dere et helt fantastisk, supert, herlig, vakkert, utfordrende, spennende, ekstatisk, feiende flott, knakende godt, orgasmisk deilig, snurramegrundtbra, nytt tiår!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...