Tuesday, July 06, 2010

Russisk vennlighet

Foeler at gaarsdagens paastand om at russisk vennlighet hoerer hjemme i fremmedordboka krever ytterligere forklaring. Ingen liker aa bli skjaert over en og samme kam, men i loepet av de 48 timene vi har tilbragt i landet har vi faktisk klart aa fremtvinge overraskende faa smil fra russiske landsmenn.

Det begynte i passkoen der det virket som om de dyttet fremmedfolka inn i den lengste koeen med vilje, og den eneste damen smilte med var sin medsammensvorne i det vi stod paa tredefte minuttet i 35 varmegrader med tung sekk og ventet paa aa faa vist frem pass og visum. Da vi kom paa hotellet som ble bygget til Moskva-OL i 1980 og rommer noe saant som 8000 senger (gjennomsnittlig norsk by?) fikk vi beskjed fra guiden vaar om at vi bare kunne glemme aa spoerre folka i resepsjonen vaar om noe, de kom allikevel ikke til aa hjelpe oss.

I Russland er det vanlig med 'etasjepiker', en assistent som til enhver tid holder til paa etasjen der du bor og tar imot noekkelen din og passer paa den hver gang du gaar ut. Jeg regnet med at iom det bare var en 40-50 rom paa hver etasje ville disse folka kanskje vaere enklere aa faa et fornuftig smil ut av siden de tross alt bare hadde en broekdel av folka aa forholde seg til. Men nei da, ikke et smil aa se der heller.

I butikker og paa t-banen blir vi som regel bare geleidet i riktig retning med et grynt eller to, og jeg har begynt aa spoerre folk paa norsk istedenfor engelsk, for svaret er uansett paa russisk.

Naa har jeg sneket meg inn paa Business Loungen paa Domodedovo flyplassen etter at et nyervervet kredittkort plutselig gir meg tilgang til slike fancy smancy steder. Jeg ble litt satt ut da damen kom halvveis uti mineralvannet og ba meg underskrive paa at oppholdet kostet 1800 bartepenger, men orket ikke begynne en diskusjon paa norsk/russisk og ga henne autografen min. Et minutt etterpaa kom hun loepende lettere forfjamset og sa det hele var en feil og jeg selvfoelgelig ikke skulle betale allikevel, og som en slags unnskyldning ga hun meg sitt bredeste smil - mitt foerste i Russland!! Saa, hoey paa russisk vennlighet after all, er jeg naa klar for en bumpete flytur og isoedet som venter.

From Russia with love,
xo

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...